Falujáró túra

Turista csapatunk néhány percre ellepi Bonyhád autóbusz pályaudvarát és környékét. Rövid ismerkedés a vendéglátó egységek és bazárok környékén és már indulunk a következő busszal Kismányokra. A faluba érve a székely templomnál Dománszky Zoltán a Tolna Megyei Természetbarát Szövetség elnöke fogad bennünket, aki megszervezte a templomoknál a fogadásunkat. Elsőként a szép faragásokkal díszített templomot nézzük meg és hallgatjuk a részletes tájékoztatást a templom építésének történetéről, ami 1988-1989-ben épült.

Kis gyaloglás után érünk a következő templomhoz, ahol meghallgatjuk a templom történetét és megnézzük a régi Angster orgonát.

A falun végighaladva a szőlőhegy fele fordul a népes csapat. Néhányan a másik utca végénél felkeressük a Lili-forrást és az öreg présházat, hogy fotókat készítsünk róla.
A betonozott íves országúton meredek oldalban haladunk a csoport után nézegetve a piros háztetők sokaságát a templomtoronnyal. Dománszky Zoli jön velünk szembe, aki a csapatot a falú széléig elkísérte. Egy baráti kézfogással búcsúzunk és loholunk a hegy teteje felé igyekvő társainkhoz. Kis szusszanásra meg-megállva csodáljuk a megművelt földeket és a távolban elterülő falvakat. 013
Fent a vízválasztó gerincen csatlakozunk túratársainkhoz, akik a nagyfeszültségű villamoshálózat oszloptartó betontuskóit találták kedvező helynek egy kis falatozáshoz.  Falatozás közben lehetőség nyílt egy kis botanikai kalandozásra. Nagyítóval megnéztük a kis virágok belsejében a porzók és bibék formáit, színgazdagságukat.

A gerincen haladunk tovább, kihasználva a szép panorámát, majd jobbra lefele fordulva a közeli hidasi pincék felé. Kisebb löszfalak között haladunk egyre lejjebb és egy erdőművelésnél használt traktort is láthatunk közelről. Beérünk a faluba, ahol először a Magyarfalu házait, majd a Rácfalu házait hosszan követjük. Nézegetjük a magas löszfalak alá mélyített borospincéket és a sok tarka virágot a kertekben. A főutcán az önkormányzat épületénél várakozunk egy keveset és oltjuk szomjunkat egy kis üdítővel, sörrel, fagylalttal.  Egyik társunk izgatottan várja, hogy bemehessen korai gyermekkora épületébe, melynek udvarán oly sokat játszott az ötvenes években. Megérkezik Videc Ferencné Rendes Mária, aki megmutatja nekünk Kardoss Kálmán emlékét őrző kiállítást. A Kardoss kastély lépcsőházában koptatott lépcsőfokokon haladunk felfelé az emlékszobába. Sok szép kép, írásos anyagok, fotók, használati tárgyak láthatóak amerre nézünk. „Mara” lelkesedéssel beszél a kiállított anyagok begyűjtésének történetéről és Kardoss Kálmánról. 1887 és 1896 között Baranya vármegye és Pécs közös főispánja. A Mecsek Egyesület első elnöke, róla nevezték el a Kardoss úti kulcsos házat. Sári néhány sort ír a vendégkönyvbe, majd a többiek is aláírják.

„Mara” átvezet bennünket a falu tájházába, amelynek létrehozásában sokat serénykedett és megmutatja minden kis zugát. Érdekes történeteket mesél a használati tárgyak gyűjtéséről és a falubeliek adakozásáról. Sok szép régi ismert, és ismeretlen használati tárgy kerül szemünk elé, és a fényképezőgép tároló kártyájára.

Haladunk visszafelé és van időnk az új református templom megnézésére is. Szép faragott székely kapun jutunk be az udvarra, majd a templomba. Tágas, világos belső tér, sok, sok fa mindenütt. Diszkréten faragott, oszlopok, motívumok, betétek láthatóak az oltár körül. 0

Elköszönünk kísérőnktől „Marától”, aki meghívja a turistákat a nyáron megrendezésre kerülő Kardoss Napokra.
Kellemesen elfáradva várjuk a távolsági autóbuszt, hogy e kellemes nap után Pécsre repítsen bennünket. 030
Köszönjük Lakatosné Novotny Saroltának a színvonalas kirándulás megszervezését és vezetését!